Đề bài và phân tích
Đề bài
The availability of entertainment such as video games on handheld devices are harmful to individuals and to the society they live in. To what extent do you agree and disagree?
Phân tích đề bài
Đề bài này có 2 đối tượng cụ thể là các cá nhân và xã hội. Người viết phải đưa ra ưu và nhược điểm cho cả hai đối tượng này. Thiếu một trong hai sẽ làm cho band điểm task response không quá 6.0.
Xem thêm: Cách viết IELTS Writing Task 2: Những lỗi thường gặp khi đưa ra ví dụ và giải pháp
Gợi ý về ý tưởng
Positive | Negative |
For individuals
For society:
| For individuals:
For society:
|
Bài mẫu tham khảo
The increasing popularity of entertainment on portable devices is believed to have a negative effect on individuals and society. In my opinion, I think this development has both benefits and drawbacks.
To begin with, the availability of entertainment on handheld devices is advantageous in many ways. From an individual perspective, video games and other types of entertainment serve as excellent relaxation tools for people who suffer from high levels of work-related stress. These convenient sources of entertainment allow people to destress whenever they want, either during breaks or after a long day at work, without having any impact on their productivity. Also, many mobile games help to create global communities for people sharing the same interests. For example, PUBG mobile has successfully hosted international events and competitions, and thus connected millions of players together from all around the world.
Beneficial as it may be, too much easily accessible entertainment on handheld devices can bring about several negative impacts. Since video games could be addictting, many young people these days spend too much time on their devices, and therefore isolate themselves from their families and friends. This lack of face-to-face interaction not only hurts many real-life relationships but also increases the risk of mental health issues among the youth. In addition, when people waste large amounts of time on video games, they tend to be less active, which can eventually lead to a society of people living sedentary lifestyles. Lack of exercise over a long period of time makes people vulnerable to metabolic diseases such as obesity, causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system.
In conclusion, although the accessibility of entertainment on portable devices can result in many health risks, they can also be effective stress relievers for many people, and encourage the networking of like-minded individuals across the globe.
Từ vựng theo chủ đề
Relaxation tools /stress relievers: công cụ giải trí/ xả stress
Face-to-face interaction: tương tác trực tiếp
A society of people living sedentary lifestyles: một xã hội của những người với lối sống thụ động
Makes people vulnerable to: làm ai đó trở nên dễ nhiễm (bệnh)
Deterioration of health : sự xuống cấp tình hình sức khoẻ
Cấu trúc ngữ pháp
Câu (1) For example, PUBG mobile has successfully hosted international events and competitions, and thus connect millions of its players together from all around the world.
Ý nghĩa: Câu trên có hai mệnh đề chính. Mệnh đề chính thứ nhất mang nghĩa một số game mobile đã tổ chức thành công nhiều sự kiện quốc tế, mệnh chính thứ hai nói về kết quả của việc này, đó là gắn kết hàng triệu người chơi toàn cầu.
Cấu trúc cần lưu ý:
Từ nối ”for example” được dùng khi người viết muốn đưa ra ví dụ minh hoạ cho thông tin trước đó
Từ nối “thus” được dùng khi người viết muốn đưa ra hệ quả của mệnh đề trước.
Câu (2) A lack of exercising over a long period of time makes people vulnerable to metabolic diseases such as obesity, causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system.
Ý nghĩa: Ý chính của câu nói về mệnh hậu quả của việc thiếu vận động là những vấn đề sức khoẻ. Mệnh đề phụ còn lại bổ sung ý nghĩa cho toàn bộ mệnh đề chính bằng việc đưa ra một thông tin bổ sung về sự xuống cấp của tình trạng sức khoẻ ở nhiều quốc gia.
Cấu trúc cần lưu ý:
Cấu trúc “make people become vulnerable to” mang nghĩa dễ bị tổn thương/nhiễm cái gì đó (thường là bệnh tật).
Cấu trúc “causing” viết tắt cho which causes, hay còn nói là mệnh đề quan hệ rút gọn thể bị động
Cấu trúc “causing the deterioration of health and burdening a countries healthcare system” mang nghĩa sự xuống cấp của tình trạng sức khoẻ và trở thành thánh nặng cho nhiều quốc gia. Cấu trúc được đưa vào để nhấn mạnh hiểm hoạ sức khoẻ ở mức xã hội, đối tượng cố định thứ hai của đề bài.
Tham khảo thêm lớp học ôn luyện IELTS tại trung tâm ZIM Academy để có lộ trình học cụ thể, tăng cường kiến thức, nắm chắc kỹ năng đạt điểm cao trong kỳ thi IELTS.
Bình luận - Hỏi đáp