Banner background

Bài mẫu Describe a time when you received the wrong information

Gợi ý bài mẫu IELTS Speaking Part 2 về chủ đề “Describe a time when you received the wrong information”, cung cấp từ vựng, audio hỗ trợ và các câu hỏi Part 3 hữu ích.
bai mau describe a time when you received the wrong information

Key takeaways

Part 2: Receiving wrong information

  • Last semester – asked classmate about exam time

  • She told me the test was at 2 PM

  • Actual time was 9 AM → missed the exam

  • Felt shocked, stressed; had to write an appeal

  • Learned to double-check important information

Part 3: Wrong information & knowledge

  • People give wrong info: misunderstand or avoid blame

  • Sometimes helpful: protect emotions, prevent panic

  • Problems: misunderstandings, financial loss, danger

  • Info now from internet & social media

Chủ đề “Describe a time when you received the wrong information” trong IELTS Speaking Part 2 yêu cầu thí sinh kể lại một tình huống nhận phải thông tin sai, mô tả bối cảnh, nội dung sai lệch, hậu quả và cảm xúc của bản thân. Ở Part 3, câu hỏi mở rộng sang độ tin cậy của nguồn tin, tác động của tin giả và cách mọi người xác minh thông tin, đòi hỏi khả năng phân tích và đưa ra quan điểm rõ ràng.

Bài viết này cung cấp bài mẫu, từ vựng và cấu trúc hữu ích giúp thí sinh định hướng câu trả lời, phát triển ý mạch lạc và nâng cao kỹ năng nói cho chủ đề này.

Bài mẫu chủ đề “Describe a time when you received the wrong information

You should say:

  • When and where it happened

  • Who gave you the wrong information

  • What the information was about

And explain how you felt when you realized it was wrong

1. Analyze – Phân tích đề bài

Đề bài: Describe a time when you received the wrong information.

Từ khóa quan trọng:

Từ vựng trong đề

Nghĩa tiếng Việt

Wrong information

Thông tin sai lệch

Received

Nhận được (trong quá khứ)

Realized

Nhận ra (phát hiện)

2. Craft – Lên ý tưởng & từ vựng chủ đề

Trải nghiệm nhận thông tin sai thời gian thi

3. Execute – Bài nói mẫu

Alright, so let me tell you about a rather stressful experience I had last semester when I received some incorrect information from a classmate.

So basically, it happened right before our final exams. I had been preparing for a psychology test, and I was quite confident about the content. The night before the exam, I asked one of my classmates about the exam schedule, and she confidently told me that it would take place at 2 PM the next day.

Well, since I trusted her and didn’t double-check, I showed up at 1:45, only to find out — to my horror — that the exam had actually taken place at 9 AM that morning! I was completely shocked and upset and honestly, I didn’t know what to do. I felt so stressed because missing a final could mean failing the entire course.

Thankfully, I went straight to the department office and explained the situation. After writing a formal appeal and providing some evidence of miscommunication, they allowed me to retake the test a few days later.

Looking back, I guess the main lesson I learned was to always verify important information myself. I mean, it’s okay to ask others, but I should have checked the official schedule. That experience, although very frustrating at the time, definitely taught me to be more responsible.

4. Analyze Useful Vocab – Theo chủ đề (trích từ bài nói)

1. Thời gian & sự việc

Từ/Cụm từ

Nghĩa

Ví dụ ngữ cảnh mới

Final exams

Kỳ thi cuối kỳ

"I always get nervous before my final exams, no matter how much I prepare."

Exam schedule

Lịch thi

"The exam schedule was posted online, but I forgot to check it."

Formal appeal

Đơn kiến nghị chính thức

"She submitted a formal appeal after missing the assignment deadline."

2. Cảm xúc & phản ứng

Từ/Cụm từ

Nghĩa

Ví dụ ngữ cảnh mới

To my horror

Đáng sợ đối với tôi (rất bất ngờ, tiêu cực)

"To my horror, I realized I had left my passport at home."

Shocked and upset

Bàng hoàng và buồn bực

"He was shocked and upset when he failed the driving test."

Stressed

Căng thẳng

"I felt extremely stressed before the presentation."

3. Bài học rút ra

Từ/Cụm từ

Nghĩa

Ví dụ ngữ cảnh mới

Verify important information

Xác minh thông tin quan trọng

"Always verify important information before signing a contract."

Miscommunication

Sự hiểu lầm trong giao tiếp

"There was a miscommunication between the manager and staff."

Be more responsible

Trở nên có trách nhiệm hơn

"After losing my wallet, I promised to be more responsible."

Đọc bài viết: Làm thế nào để trả lời IELTS Speaking Part 2 trong 02 phút hiệu quả?

Part 3: Discussion Questions – Wrong Information and Knowledge

1. Why do people sometimes give wrong information to others?

📌 Point: Well, people may give wrong information for different reasons.
📌 Explain: Sometimes it happens accidentally because they misunderstand something, but in other cases, they might do it intentionally to avoid trouble or embarrassment.
📌 Example: For example, an employee might give incorrect details about a mistake at work because they’re afraid of being blamed.
📌 Link: So clearly, wrong information can come from both confusion and personal motives.

📚 Vocabulary Highlights:

misunderstand

  • Phát âm: /ˌmɪs.ʌn.dɚˈstænd/

  • Dịch: Hiểu sai

  • Ví dụ: People often give wrong answers simply because they misunderstand the question.

intentional

  • Phát âm: /ɪnˈten.ʃən.əl/

  • Dịch: Cố ý

  • Ví dụ: He gave an intentional lie to avoid punishment.

2. Do you think false information can ever be beneficial? In what situations?

📌 Point: In rare cases, false information can be beneficial.
📌 Explain: Sometimes people use it to protect others’ emotions or prevent panic in stressful situations.
📌 Example: For instance, parents may soften the truth to keep their children calm during emergencies.
📌 Link: So even though honesty is important, false information can be useful in certain sensitive moments.

📚 Vocabulary Highlights:

sensitive moments

  • Phát âm: /ˈsen.sə.tɪv ˈmoʊ.mənts/

  • Dịch: Những khoảnh khắc nhạy cảm

  • Ví dụ: People choose their words carefully during sensitive moments.

cause panic

  • Phát âm: /kɔːz ˈpæn.ɪk/

  • Dịch: Gây hoảng loạn

  • Ví dụ: Authorities sometimes withhold details to avoid causing panic.

3. What kind of problems can be caused by receiving wrong information?

📌 Point: Wrong information can lead to several serious problems.
📌 Explain: It may create misunderstandings, financial losses, or even physical danger when people make decisions based on incorrect facts.
📌 Example: For example, relying on wrong medical advice from the internet can cause someone to take unsafe actions.
📌 Link: So it’s clear that inaccurate information can have harmful consequences in many aspects of life.

📚 Vocabulary Highlights:

misunderstanding

  • Phát âm: /ˌmɪs.ʌn.dɚˈstæn.dɪŋ/

  • Dịch: Sự hiểu lầm

  • Ví dụ: Wrong information can easily create misunderstandings.

harmful consequences

  • Phát âm: /ˈhɑːrm.fəl ˈkɑːn.sə.kwənsɪz/

  • Dịch: Hậu quả có hại

  • Ví dụ: False information may lead to harmful consequences.

4. Is the way people get information today different from how they did in the past? How?

📌 Point: Yes, the way people get information today is completely different.
📌 Explain: In the past, people relied on newspapers, books, or radio, but now most information comes from the internet and social media.
📌 Example: For example, instead of watching the news on TV, many people simply scroll through updates on their smartphones.
📌 Link: So technology has made information faster, more accessible, and more diverse than before.

📚 Vocabulary Highlights:

rely on

  • Phát âm: /rɪˈlaɪ ɒn/

  • Dịch: Dựa vào

  • Ví dụ: People used to rely on newspapers for daily updates.

accessible

  • Phát âm: /əkˈses.ə.bəl/

  • Dịch: Dễ tiếp cận

  • Ví dụ: Information is more accessible thanks to smartphones.

Tham khảo thêm: Lộ trình học IELTS cho người mới bắt đầu từ 0 lên 7.0

Tổng kết

Qua việc luyện tập với bài mẫu và danh sách từ vựng trọng tâm trong chủ đề “Describe a time when you received the wrong information”, thí sinh có thể nâng cao khả năng thuật lại sự kiện theo trình tự logic, miêu tả bối cảnh rõ ràng và thể hiện cảm xúc một cách tự nhiên trong Part 2. Đồng thời, chủ đề này cũng giúp thí sinh rèn luyện kỹ năng phân tích nguyên nhân – hậu quả và mở rộng quan điểm ở Part 3. Điều quan trọng là thí sinh nên thường xuyên thực hành, kết hợp áp dụng các cấu trúc miêu tả trải nghiệm và từ vựng liên quan đến sai sót, hiểu nhầm để cải thiện khả năng phản xạ ngôn ngữ.

Nếu người học mong muốn nâng cao kỹ năng IELTS với lộ trình học tập cá nhân hóa, Hệ thống giáo dục ZIM cung cấp các khóa học luyện thi IELTS cam kết đầu ra 4 kỹ năng, giúp tiết kiệm đến 80% thời gian tự học. Để được tư vấn chi tiết, liên hệ hotline 1900-2833 (nhánh số 1) hoặc truy cập Khóa học IELTS.

Đánh giá

(0)

Gửi đánh giá

0

Bình luận - Hỏi đáp

Bạn cần để có thể bình luận và đánh giá.
Đang tải bình luận...